woensdag 8 augustus 2012

Vegan calamari met limoen-aioli

Afgelopen weekend gaven mijn vriend & ik een potluck in tapas style. Zijn huiskamer was omgetoverd in een gezellige zitruimte en iedereen verraste elkaar met heerlijke Spaanse hapjes.



Zo waren er heerlijke bitterballen, zoete aardappelchips, mini quiches, Spaanse 'omeletjes', gegrilde aubergine met tomatendip, fruit punch met Sangria, pittige pizza, salades... zo veel lekkere dingen om van te smullen! Het was echt een goed gekozen thema. De pindakaas-chocolademuffins op het einde maakten het helemaal perfect ;-)

Zelf maakte ik een vegan variant van calamari, gefrituurde inktvis. Ik geloof niet dat ik de originele versie ooit heb gegeten, en het klinkt erg gek om te maken als vegan, maar laat dat je er niet van weerhouden om dit eens te proberen!

Ik kocht 'vegan squid' (oftewel inktvis ;-)) bij de vegetarische toko hier in de Wagenstraat in Den Haag. Helaas ben ik straal vergeten om foto's te maken, maar het ziet er ongeveer zo uit:




Misschien vind je het ook bij andere toko's. Mocht je hier niet aan kunnen komen, probeer dit dan gerust eens uit met rooktofu of stukjes seitan. Met deze aioli erbij is denk ik alles uit de frituurpan wel lekker ;-)

We bakten deze in de frituurpan. Jawel, mijn lief heeft een frituurpan! (Dat is het enige minpunt dat ik tot nu toe aan hem heb ontdekt ;p) However, dit kan je ook prima in een pan met flink wat olie bakken.


Voor de calamari:
Meng in een schaaltje 30 gram bloem met 2 eetlepels edelgist en 4 eetlepels cajunkruidenmix (die heb ik kant-en-klaar, maar je kunt ook zelf mengen). Snijd de stukken inktvis doormidden, zodat je leuke kleine hapjes krijgt (of doe dit met de tofu/seitan). Druk de 'inktvis' aan alle kanten goed in het kruidenmengsel. Bak ze in 5 minuten knapperig.


Voor de aioili:
De aioli is in no time klaar. Meng de sap van 1 limoen samen met 1 theelepel mosterd, 1 eetlepel agavestroop, 80 mL (1/3e cup) ongezoete sojamelk en een uitgeperste teen knoflook in de staafmixerkom. Terwijl je met de staafmixer pureert giet je er rustig 240 milliliter (1 cup) zonnebloemolie bij. Proef en breng eventueel op smaak met zout of nog wat zoets. C'est tout!


¡Buen provecho!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten