zondag 21 oktober 2012

Hartige preikoekjes met kruiden-yofudip

In mijn groentepakket zat een prei, en hoewel mijn neiging was om die weg te moffelen in een roerbak- of pastagerecht omdat ik er niet zo dol op ben, besloot ik om eens lekker gek te doen en prei de ster van de maaltijd te maken. Dat is met deze koekjes goed gelukt!

Het is een aanpassing van een recept uit een supermarktblaadje. Ik had er van alles mee willen doen, maar dan had je wat ingewikkelde ingrediënten gehad. Dus ik heb het simpel gehouden, je kunt alles bij de supermarkt kopen en toch dit luxe hapje eten. Hiep hoi!



Voor 2 personen 

Ingrediënten

  • 1 rode peper, zaadlijsten verwijderd, in stukjes gesneden
  • olie om in te bakken
  • 1 prei, goed gewassen en in stukjes
  • 1/2 tl gemalen koriander
  • 1/2 tl gemalen komijn (djinten)
  • 125 gram + 60 gram soja yoghurt
  • 1/2 teen knoflook, geperst
  • 1 handje verse koriander
  • 1 bosje platte peterselie (à 20 gram)
  • 100 gram volkoren meel
  • 50 milliliter water
  • 1/2 theelepel bakpoeder

Verhit 1 eetlepel olie in een hapjes pan en bak de peper, prei, gemalen koriander en komijn op matig vuur een ruime 5 minuten. Breng op smaak met zout en eventueel nog wat peper.

Pureer met de staafmixer 125 gram yoghurt, knoflook, verse koriander en de helft van de peterselie. Breng op smaak met peper en zout. Zet koud weg.

Snij de rest van de peterselie fijn en roer dit een ruime kom met de resterende 60 gram yoghurt, meel, water tot een glad beslag. Roer de prei erdoor.

Verhit 2 el olie in een koekenpan en bak de helft van het beslag in 4 porties in 5 min. goudbruin. Keer halverwege. Herhaal met de rest van de olie en het beslag.

Serveer met de yoghurtdip en kiemen, zoals alfalfa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten