zaterdag 27 oktober 2012

Kastanje-pompoensoep

Voor mijn verjaardag had ik het bordspel 'Kolonisten van de lage landen' gekregen - een variant op the good old Kolonisten van Catan, met Nederlandse & Belgische steden op het bord. Leuk! Ik ben dol op bordspelen, dus mijn lief Jurjen en ik nodigden Vera en haar vriend uit voor een avondje Catan mét poffertjes, want Vera en ik hadden al zo lang plannen om eens poffertjes te eten.

We vonden dat er eigenlijk wel wat bij hoorde, bij die poffertjes, om er een echte maaltijd van te maken. Zo kwamen we op het idee om er stoofperen bij te maken, en daarbij kocht ik dan weer heerlijk ijs van Professor Grünschnabel - ijs met appel en amandel erin, hmmmm. Ook had ik nog een zak tamme kastanjes liggen. Jurjen kwam met een recept aan wat ik erg bijzonder vond klinken. Citroengras met pompoen en kastanje, what? Aangezien dit recept afkomstig was van het bekende vegan restaurant Candle Cafe in New York, moest het wel goedkomen. En dat deed het! Wat was dit lekker zeg.

Bij deze dus onze variant van deze bijzondere soep. Het is voor een flinke hoeveelheid, je haalt er ongeveer 8 kommen soep uit. Maar het is zeker lekker genoeg om het met zijn vieren op te maken ;-) Let wel: het pellen van de kastanjes vergt enig geduld. En let er zeker op dat je tamme kastanjes gebruikt, niet de wilde!





  • ongeveer 400 gram tamme (!) kastanjes
  • 2 eetlepels olie
  • 1 prei, doormidden gesneden en in halve ringen
  • 2 papieren theezakjes (of groot thee ei o.i.d.)
  • 1 kaneelstokje
  • 1 stengel citroengras, in stukken
  • 2 kardemom peulen
  • stukje gember van 3 cm, in stukken
  • beetje chili vlokken of peperkorrels
  • 1 grote flespompoen (ca. 1200 gram), in blokjes
  • 1,5 - 2 liter groentebouillon
  • 1 handje verse salie, fijngesneden
  • 2 eetlepels maple syrup
  • 100 milliliter amandelroom 
  • 5 eetlepels edelgistvlokken
  • 1 theelepel zout

Om de kastanjes te pellen, snij je er eerst een kruis in. Kook ze kort (zo'n 3 minuten) en pel dan  de schil eraf. Slow food op zijn best.

In een grote soeppan verwarm je de olie en bak de prei zo'n 10 minuten. Doe de kaneel, citroengras, kardemom, gember en chili in de 2 theezakjes. Voeg de pompoen, kastanjes en salie toe aan de pan en schenk er de bouillonbij. De bouillon moet een paar centimeter boven de soep uitkomen. Hang de theezakjes met kruiden erin. Laat 35 minuten koken, totdat de pompoen helemaal zacht is.

Verwijder de theezakjes en voeg de maple syrup, amandelroom, edelgist en zout toe. Zet de staafmixer erin en pureer de soep goed. Serveer de soep eventueel nog met extra salie. Lekker met een notenbroodje erbij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten