vrijdag 19 oktober 2012

Wortelpeterseliesoep met vega kip

Als je de titel hebt gelezen zal je wellicht denken dat ik een oranje wortelsoep heb gemaakt met groene peterselie erdoor. Wrong ;-) Ik maakte soep van wortelpeterselie, een groente die door zoveel mensen is vergeten dat het zelfs officieel een vergeten groente wordt genoemd. Nou was ik er zelf ook niet zo bekend mee, maar doordat ik in een biologische winkel werk zie ik nogal eens wat gekke groenten voorbij komen en het is best leuk om daar mee te experimenteren!

Wortelpeterselie ziet er zo uit:


Het heeft dus dezelfde vorm als pastinaak, maar de smaak is zeker anders! Qua smaak vind ik het lijken op een soort kruising tussen wortel, pastinaak en milde peterselie. De groente is lekker zoet, terwijl ze maar weinig koolhydraten bevat (2 gram per 100 gram, een stuk minder dan 'gewone' wortel dus).

De eerste avond roosterde ik het samen met good old wortel, dragon, bieslook en wat karwij en at ik het bij een veggie visburger (was erg lekker!). Daarna wou ik wat anders en ik besloot er soep mee te maken.

Nu kan ik een heel verhaal houden over hoe lekker ik deze soep vond, maar ik zal eerlijk toegeven dat ik eigenlijk door mijn moeder verplicht werd om deze blog te schrijven. Ze kwam spontaan even langs die avond en at een hapje mee... nou, toen ging ze mooi niet meer weg voordat ik had gezworen om over het recept te bloggen. Dus bij deze mam, alsjeblieft, geniet ervan ;-) Overigens vond ik de soep ook heerlijk hoor, echt een leuke groente dit!

Tip: als je toch langs de biologische winkel gaat voor de wortelpeterselie, kijk dan gelijk even voor edelgist, vaak bij de voedingssupplementen, en 'kip' van de vegetarische slager, in het vriesvak. Ik gebruikte half paddenstoelenbouillon (van de winkel Marqt) en half knoflook/kruidenbouillon (van het merk Merza, bij de Plus gekocht) maar je kunt elke plantaardige bouillon gebruiken die je lekker vindt. Om in te bakken gebruikte ik Brassica koolzaadolie, die heeft een botersmaak. Vind je bij de Vegetarische Slager maar ook bij de Plus. Maar dit is geen must hoor, gewoon zonnebloemolie werkt prima.
Zo, nu heb ik wel weer even genoeg reclame gemaakt (nee, ik heb echt geen aandelen ;)). Tijd voor het recept!




Voor 4 kommen soep heb je nodig:

  • paar eetlepels olie
  • 1 rode of groene paprika, in blokjes
  • 1 pakje vegetarische kip, ontdooid en in kleine stukjes gesneden
  • 1 ui, fijngesneden
  • 1 teen knoflook 
  • 500 gram wortelpeterselie, schoongeboend, in stukken van ongeveer 2 cm gesneden
  • 1 liter groentebouillon - of veggie bouillon naar keuze
  • 1/2 pakje sojaroom (of andere plantaardige room zoals rijst- of haverroom)
  • 10 stengels bieslook
  • handje verse peterselie
  • paar snufjes 4 seizoenspeper
  • 3 eetlepels edelgist

Verwarm in een koekenpan een eetlepel olie en bak hierin de paprika zo'n 5-10 minuten, tot die een mooi bruin kleurtje heeft en sterk ruikt. Schep de paprika uit de pan en zet apart. Verwarm nog 2 lepels olie en bak de 'kip' in 10 minuten bruin en krokant.

In een soeppan verwarm je een lepel olie. Bak hierin de ui 5 minuten met deksel op de pan. Pers de knoflook erbovenuit (snij de restjes ook fijn!) en bak 1 minuut mee. Voeg de wortelpeterselie toe en bak 5 minuten mee. Doe dan de bouillon erbij, breng aan de kook en laat 20 minuten zachtjes koken.

Snijd bieslook en peterselie fijn en voeg die samen met de sojaroom toe aan de soep. Pureer met de staafmixer tot een egale soep, dit kan best even duren voordat je alle stukken wortelpeterselie te pakken hebt. Breng op smaak met de peper, edelgist, en als je wilt nog wat zout - ik vond het niet meer nodig. Ohja, vergeet niet de 'kip' en de paprikablokjes door de soep te roeren voor je serveert. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten