donderdag 25 april 2013

Veggies on Fire!

De  vegan revolutie is in volle gang hier in Den Haag. Binnen een paar maanden tijd zijn we hier niet alleen een vegetarische supermarkt rijker geworden, vlak daarna is ook een heuze Vegetarische Snackbar geopend. En alsof dat nog niet genoeg was, openden er vlak achter elkaar twee nieuwe restaurantjes! In de Galileïstraat opende vegetarisch restaurant Symbiose, en daar vlak om de hoek opende Veggies On Fire - het tweede volledig veganistische restaurant in heel Nederland. En ik had het geluk dat ik precies in die week mee uit eten genomen werd door mijn stiefvader, omdat mijn moeder in het buitenland was voor haar werk. Ik mocht kiezen waar we heen gingen - het werd natuurlijk Veggies on Fire!

Wat er op de menukaart staat had ik niet van te voren kunnen zien, omdat er nog geen website online was. Kort voor de opening hadden ze wel een facebookpagina aangemaakt, maar daar maakt het restaurant maar weinig gebruik van. Een gemiste kans anno 2013, als je het mij vraagt. Maar goed, het weerhield mij er niet van om er eens te gaan eten - en velen met mij, het restaurant zat vol die avond. Wij hadden niet gereserveerd, maar waren erg vroeg dus dat was geen ramp.

We kozen een biologisch frisdrankje (suikervrije ginger ale! yummyy) en deden ons best een keuze te maken van het menu. Er staan niet heel veel opties op, maar omdat ze allemaal vegan zijn vond ik het toch nog lastig kiezen. Voor mijn stiefvader werkte dat een beetje anders, hij valt in de categorie 'verstokt vleeseter' en wou iets wat zo dicht mogelijk bij zijn normale smaakbeleving komt. Veggies on Fire is daar niet het ideale restaurant voor denk ik - volgende keer neem ik hem wel mee naar de Vegetarische Chinees Yeah ;-)

Hoe dan ook, uiteindelijk zijn we er wel uit gekomen. Als voorgerecht nam ik Thaise tempeh tempura:


 En mijn stiefvader nam de geroosterde bieten-peersalade:

Ik heb beide geproefd, en beide waren erg lekker. Toch moet ik toegeven dat ik de tempura achteraf gezien niet de juiste optie vond, nu ik in een snackbar werk krijg ik al meer dan genoeg gefrituurd eten ;-) had ik misschien toch liever ook die salade genomen. Er zat wel een heerlijk pruimencompote-sausje bij de tempura, yum!



Als hoofdgerecht had ik deze Chipotle burger genomen. Ik was erg benieuwd, want chipotles zijn zo lastig te vinden in Nederland. De burger bleek erg lekker te zijn! Fijn om er een lekkere salade bij te krijgen (helaas zat er hier en daar wat bleekselderij in verstopt, maar ik schijn de enige te zijn die dat niet kan eten ;-)). Er kwam heerlijk brood bij, wat aan de zoute kant maar lekker vers, en ook nog een schaaltje met ovengebakken aardappels. Al met al was het best veel, ik moet toegeven dat ik mijn bord niet heb leeggegeten - iets wat ik niet vaak doe, maar dit was écht veel. (Oh, en je moet altijd ruimte houden voor een toetje toch? Zeker in een vegan restaurant!)


Mijn tafelgenoot nam de Mexicaanse wraps. Die waren erg lekker gekruid, eigenlijk wat pittiger dan mijn chipotle burger. Ik vond het een prima keuze, hoewel je wel moet oppassen als je na het etentje nog plannen hebt - er zit flink wat knoflooksaus op (en Jurjen vond nu al dat ik wel erg naar knoflook rook die avond!).

En na al dat lekkers stonden we voor een lastige keuze: het dessert. Er staan 3 desserts op de menu kaart, en ik wist echt niet welke ik moest kiezen. Gelukkig had mijn stiefvader daar een oplossing voor: gewoon meerdere desserts bestellen en alles proberen.  Oh, wat was het lekker. En oh, wat zat ik vól daarna!!

Ik nam deze citroencheezecake met frambozensaus. Een heerlijk dessert! Je proeft wel duidelijk terug dat de basis zijden tofu is. Dus misschien niet zo geschikt voor hen die regelmatig non vegan cheesecake eten.

Mijn stiefvader is dol op ijs, en op maple syrup, dus hij koos natuurlijk het bananenijs met maple syrup. Helaas bleek het meer een soort bananengelei te zijn dan echt ijs, not in a good way. Niet zo'n succes dus.

Gelukkig maakte deze chocolademousse dat weer helemaal goed! Het smaakte echt goddelijk. Naar échte chocolade, niet te puur, maar precies goed. Wow!


Al met al was het een erg leuke ervaring om hier te eten. Ik denk dat als ze wat meer gewend zijn aan het reilen & zeilen het nog beter zal zijn. Ik zal zeker later nog eens terugkomen! Hopelijk wisselt hun menukaart met de seizoenen mee. Oh, en een leuk detail: je krijgt hier korting met je ledenpas van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme! Het is al goed betaalbaar, dus die korting kan je dan bijvoorbeeld weer teruggeven in de vorm van fooi voor het vriendelijke personeel. Zie hier overigens een overzicht van alle plekken waar je als NVV-lid korting krijgt.

1 opmerking:

  1. Geïnspireerd door jouw recensie ben ik afgelopen zaterdag bij Veggies on Fire geweest. Het was heerlijk: pindasoep, Shepherd's Pie en de Citroencake met frambozensaus: het was allemaal even smaakvol. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen