dinsdag 23 april 2013

Wortel masala soep

In het bio groentepakket zitten vaak wortels. Hartstikke gezond, makkelijk om tussendoor te snacken, maar op de één of andere manier waren de wortels al een tijd lang steeds maar in de groentela blijven liggen. Zo stapelde het zich een beetje op. Er lagen inmiddels al 3 zakjes wortels, niet allemaal de mooiste meer. Nu ik veel werk heb ik minder tijd om uitgebreid te koken, dus er blijven sowieso wel meer groentes liggen van het pakket (ik ga het dan ook opzeggen, helaas). Soep is een ideale manier om veel groente weg te werken, en wat ik dolgraag maak met wortels is Indiaas gekruide soep!

Het liefst doe ik de wortels met garam masala kruiden, knoflook en wat ui in de oven, om ze lekker te laten roosteren. Hier had ik helaas geen tijd voor, dus het werd een snelle soep. Ik had al helemaal bedacht hoe ik hierover ging bloggen en deed mijn best om een foto erbij te maken (misschien wist je al dat ik een hékel heb aan fotograferen, toch voor op zo'n blog staat het wel leuk en trekt het een stuk meer mensen, dus zo af en toe dwing ik mezelf ertoe ;-)) - en toen kwam ik erachter dat er al een soortgelijke soep op m'n blog staat. Toch is deze soep nog makkelijker dan die ander, en de structuur is ook wat gladder doordat ik tegenwoordig rode linzen in soepen mik. Ideaal om zonder extra moeite je soep vullender en voedender te maken (immers, rode linzen bevatten veel eiwitten, ijzer en ander mineralen).

En bij deze beloof ik plechtig dat ik hierna geen Indiase wortelsoepen meer zal posten ;-)



Voor een flinke pan vol (4-6 personen) heb je nodig:

  • 1 kg biologische wortels (want die hoef je niet te schillen :))
  • 165 gram (1 cup) rode linzen
  • 1 eetlepel garam masala
  • 2 eetlepels vers geraspte gember 
  • 1,5 liter vega bouillon
  • 1 blik fair trade kokosmelk
  • 1 theelepel zout
  • evt. nog verse koriander

Snijd de kontjes van de wortels en hak ze grofweg in stukken (hoe kleiner de stukken, des te korter de kooktijd, maar dan ben je wel langer bezig met snijden). Doe samen met de linzen, garam massala, gember en bouillon in de pan en breng aan de kook. Laat 15-20 minuten koken, tot je de wortels makkelijk kunt doorprikken met een mes of vork.

Zet het vuur uit, voeg de kokosmelk toe en zet de staafmixer in de soep. Proef en breng op smaak met zout, ik gebruikte 1 theelepel. Snij nog wat verse koriander fijn voor erdoor, als je daarvan houdt.

Lekker met naanbrood (helaas zelf maken, sinds Patak's naanbrood niet meer vegan is), pappadums of gewoon wat volkoren pitabrood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten