dinsdag 11 juni 2013

Quinoasalade met mango en paprika

Het liefst maak ik aan het begin van de week één grote bak salade, zodat ik elke dag wat mee kan nemen naar werk en er verder niet meer naar om hoef te kijken. Mijn baas bij de Vegetarische Snackbar moet altijd lachen als ik mijn lunchbox optrommel en er kleurrijke creaties verschijnen... ik voel me er gewoon goed bij, zeker in de zomer, dus ach - dan maar bekend staan als salad lady.

De laatste tijd maak ik graag Thaise salades, want ik vind het heerlijk om er iets zoets zoals mango of ananas door te doen. Deze salade is meer een fusion creatie. Een volwaardige maaltijd door de quinoa en zwarte bonen, lekker zoet door de mango en ook nog vitamientjes van de paprika, koriander en eikenbladsla. De hennepolie voegt extra gezonde vetzuren toe, maar als je die niet in huis hebt kun je ook een notenolie, koudgeperste sesamolie of neutrale olijfolie nemen. Geniet ervan!

Een snelle foto van mijn lunchbakje... niet zo mooi, but at least you get the picture!

  • 200 gram quinoa
  • rasp en sap van 2 limoen (of je neemt 2 eetlepels azijn)
  • 2 eetlepels hennepolie
  • 1 mango
  • 1 rode (punt)paprika
  • 1 korianderplantje
  • 1 krop eikenbladsla
  • circa 300 gram zwarte bonen (of 1 blik)
Kook de quinoa in 15 minuten gaar, giet af en laat afkoelen. Meng de limoensap en hennepolie erdoor.

Schil de mango en snij het vruchtvlees in kleine blokjes of reepjes. Maak de paprika schoon en snij in kleine reepjes. Knip de stengels van het korianderplantje en snij zowel blaadjes als stengels fijn. De eikenbladsla snij je in hapklare repen.

Voeg dit alles toe aan de quinoa, samen met de zwarte bonen, en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten