vrijdag 7 juni 2013

Rabarbercurry met zoete aardappel

Als ik een barbapapa zou zijn, dan zou ik zeker rabarberpapa zijn. Ik ben dol op deze bijzondere groente, hoewel ik vroeger niet zou weten wat ik ermee kon doen. Inmiddels heb ik daar wel wat ideeën over :-)

Je kunt rabarber inkoken met (flink) wat zoet, en het als rabarbermoes eten. Ook leent het zich perfect om er chutney van te maken - een beetje zoals in dit recept, alleen zal je dan de azijn wel kunnen weglaten. Een rabarber-aardbeientaart is een echte klassieker, maar wist je dat je een rabarber-aardbeiensmoothie ook een heerlijk begin van de dag is? Een crumble van rabarber met aardbeien (of frambozen, bramen of bosbessen) is natuurlijk ook super lekker - zeker met een bolletje ijs erbij. Of wat dacht je van rabarberijs, zoals ze laatst in Studio/L serveerden?

Mogelijkheden te over dus, maar zoals je al leest zijn dit vooral zoete recepten. Het leek mij leuk om eens wat hartigs met rabarber te maken. Jurjen had laatst al een prachtig roze rabarberrisotto gemaakt. Ik besloot voor curry te gaan, omdat het altijd lekker is en ik er dan ook goed de zoete aardappel die ik nog had in kon verwerken.


Voor 4 personen heb je nodig:

  • 250 gram zilvervlies pandanrijst
  • 1 eetlepel neutrale olie
  • 1 ui, in blokjes
  • 3 eetlepels currypasta
  • 1 blik kokosmelk
  • 500 gram rabarber, uiteinden eraf, in stukken van ongeveer 1 cm dik genseden
  • 750 gram zoete aardappel, geschild en in schijfjes
  • 1 banaan
  • 200 gram rode linzen
  • 1 eetlepel agavesiroop
  • chilipoeder & zout naar smaak
Kook de rijst gaar volgens de verpakking.

Verhit de olie in een ruime pan en bak de ui zo'n 5 minuten. Voeg de currypasta toe en roer door. Doe de kokosmelk, rabarber en zoete aardappel erbij en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat zo'n 10 minuten zachtjes pruttelen.

Prak de banaan fijn en voeg samen met de linzen toe aan de pan. Laat nog 10 minuten zachtjes koken. Roer de agave erdoor en proef. Voeg eventueel nog extra agave toe en breng op smaak met chilipoeder en zout.

Tip: in plaats van zoete aardappel kun je ook pompoen nemen. Nadeel is dat zoals Pasen en Pinksteren nooit op één dag vallen, rabarber en pompoen nooit tegelijk in het seizoen zijn. Je kunt hiervoor wel pompoen uit de vriezer nemen - scheelt ook weer snijden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten