zondag 22 december 2013

Pompoen pasteitjes

Sinds ik in oktober in London bij perron 9 3/4 ben geweest had ik ontzettende zin in een Harry Potter marathon. Afgelopen vrijdag was het dan zover: eindelijk hadden we een moment waarop we met zijn vieren tegelijk vrij waren en konden beginnen aan de vele films!

Het idee was simpel: bring your pyjamas, een lekker Harry Potter hapje en kijk zo veel mogelijk films. Tussendoor hadden we een korte gourmetpauze, één van mijn favoriete eetfeestjes. We hebben uiteindelijk vrijdag 3 films kunnen kijken tot we allemaal in slaap vielen, en zaterdagochtend de 4e. Mooi, er komt dus een vervolg op de marathon!

Zelf maakte ik pumpkin pasties, de beroemde pasteitjes die je in de Hogwarts Express kunt kopen. Ik maakte zoete pasteitjes, geïnspireerd door de prachtige blog 'Dumbledore's Vegan Army'. Alleen wou ik ze een beetje gezonder maken. Dus ik stond een uur te klunzen met dingen als rijstmeel, boekweitmeel en noem het allemaal maar op om een glutenvrij deeg te maken. Werkte niet zo goed, kan ik je zeggen. Uit frustratie ging ik uiteindelijk naar de biowinkel en kocht er een pakje (volkoren) bladerdeeg. Een stuk makkelijker! Et voilà, een simpel recept is geboren.

Nog simpeler is het trouwens om kant-en-klare pompoenpuree te gebruiken, maar dat is in Nederland lastig te vinden of heel duur bij de bio winkel. Je kunt het zelf maken en eventueel ook porties invriezen.


Foto van Dumbledore's Vegan Army




Voor ongeveer 12 pompoen pasteitjes heb je nodig:

  • 1 kleine pompoen (zo'n 600 gram)
  • 4 eetlepels maïszetmeel
  • 150 gram cashewnoten, minimaal 2 uur geweekt
  • 100 gram suiker (ik nam equivalente hoeveelheid stevia)
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 theelepel gemberpoeder
  • 12 plakken vegan (volkoren) bladerdeeg, ontdooid

Snijd de pompoen doormidden, verwijder het vruchtvlees en snij in blokjes. Kook zo'n 15-20 minuten, totdat de blokjes helemaal zacht zijn. Giet zoveel mogelijk kookwater af (lekker om op te drinken!) en pureer met de staafmixer tot een puree. Voeg maïszetmeel toe.

Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Giet de cashewnoten af en maal ze fijn in de keukenmachine. Voeg eventueel wat water toe als dat beter pureert. Voeg de pompoenpuree, suiker/stevia, kaneel en gember toe en pureer nog eens.

Doe op elk vel bladerdeeg een paar eetlepels pompoenpuree en vouw diagonaal dicht. Druk de randen dicht met een vork en bestrijk het pakketje met wat sojamelk.

Bak de pasties binnen een half uur goudbruin.

Tip: deze pompoenpuree is ook een heerlijke vulling voor crèpes!

3 opmerkingen:

  1. Ongelofelijk dat er een vegan Harry Potter blog bestaat, bedankt voor de tip! Harry Potter marathon klinkt ook echt super, zeker met die heerlijke hapjes:) Fijne dagen alvast! Leonie van FFA;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Leonie, wat leuk om jou hier te zien! Die blog is tof hè! Jij ook fijne feestdagen :)

      Verwijderen
  2. leuk recept. zal ik zeker eens proberen, want we hebben massa's pompoenen uit onze tuin!

    BeantwoordenVerwijderen