maandag 7 februari 2011

De plantaardige lunchbox

Ik schreef al eerder over alle de vele mogelijkheden die er zijn om een boterham plantaardig te beleggen. Maar ik moet even iets bekennen: ik eet eigenlijk niet zoveel brood. Daar zijn meerdere redenen voor. Brood gaat mij snel vervelen, ondanks al die variatiemogelijkheden in het beleg vind ik het eentonig om tweemaal per dag een broodmaaltijd te eten. Bovendien heb ik erg snel weer honger na het eten van boterhammen, ook al zijn ze 100% volkoren: het vult niet goed. Verder eet ik liever gevarieerd, in plaats van zoveel koolhydraten. En goed brood is best duur.

Anyways, dit is absoluut geen pleidooi tegen het eten van brood, want iedereen moet gewoon lekker doen waar die zin in heeft ;-). Maar mensen zijn vaak verbaasd als ik vertel dat ik weinig brood eet. Vandaag een blogje over wat ik dan wél eet.

In de warmere helft van het jaar vind ik het heerlijk om te ontbijten met fruit. Lekker sappig uit de hand of verwerkt in een smoothie: het geeft een frisse start van de dag. Echter als het zo koud is als nu ben ik mijn bed niet uit te krijgen zonder lekkere warme pap, die ik meestal maak van havermout, plantaardig melk en kaneel. Daarbij een bakkie koffie of thee, waar ik zin in heb. Heerlijk!

De lunch wordt iets lastiger, want dat is veelal onderweg. Als ik thuis ben, zoals de afgelopen weken, eet ik heerlijke soepen, salades, en wat al niet. Vandaag volg ik echter weer colleges dus er moet wat te bikken meegenomen worden. Bijna een jaar geleden alweer kwam ik op deze geweldige website waar ze bento boxen verkopen. Ik kende de term Bento van Amerikaanse fora, waar velen enthousiast elke dag hun lunch in zo'n ding meenemen. Maar voor een ieder die het niet kent, hier een foto:


Het is een trommel die als een laptop open gaat, waarin je diverse formaten bakjes kunt doen. Zo kan je allerlei kleinere dingen mee nemen en heb je een zeer gevarieerde lunch. Je kunt natuurlijk ook de hele box volstoppen met hetzelfde, maar dan kan je net zo goed een tupperware bakje met losse vork meenemen ;-)

Vandaag eet ik een heerlijke salade van rucola, raapsteel, rode biet en rozijnen, met daarbij in dat schattige kleine bakje een dressing van appeldiksap, verse citroensap, olijfolie en mosterd. Dit recept heb ik op een kookworkshop geleerd afgelopen zaterdag, het is heerlijk! In het bruine zakje rechts zit een mix van geroosterde sesamzaadjes, zonnebloem- en pompoenpitten, die doe ik er vlak voor het eten nog door.
Rechtsonderin de bento zie je hachee van kleine sojabrokjes (TVP), en daarboven een sinaasappel.

Verder vul ik een thermosfles met koffie en stop ik nog wat fruit in mijn tas, zo kan ik er een hele dag tegenaan.


Neem jij je lunch mee van thuis? Of koop je het liever?

4 opmerkingen:

  1. Het ziet er heerlijk uit..
    Ik ben het type 'moeder met haast'....
    Gewoon brood dus, met wat rauwkost (tomaatje, worteltje,radijsje) en een paar stukken fruit. Soms yofu met de muesli apart, dat dan nog wel!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag is het, jawel in éen bakje... Sla, cherrytomaatjes, augurkjes, plakjes komkommer, een restje sajoer lodde en een restje seitansaté (in pindasaus). Een soort gadogado deluxe dus, haha :)
    Thuis lunchen vind ik alsnog het allerfijnst, bij het ontbijt al bedenken wat je over een paar uur gaat maken, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt handig die bento, maar valt je eten er dan niet uit onderweg? :p

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg handig een Bento box ideaal voor een gezonde lunch!

    BeantwoordenVerwijderen