vrijdag 4 februari 2011

Ovenschotel rode kool met tofu-'kaas' en aardappelpuree

Gisteren twitterde ik over de aanbieding bij de AH: deze week is alle tofu afgeprijsd. De naturel tofu (blok), gekruide en milde reepjes en het tofu gehakt zijn geheel plantaardig & biologisch. Ik heb dus even ingeslagen en ben ermee aan het koken gegaan.

In mijn groentepakket zat een rode kool, waar ik een ovenschotel mee wou maken. Tot nu toe had ik enkel nog rode kool uit de diepvries gekocht (i know, right), dit was voor mij de eerste keer dat ik met zo'n hele kool in de handen stond. What to do? Het is een slowfood-recept geworden, die wat voorbereiding vergt en ook nog 3 kwartier bereidingstijd. Die tijd heb ik echter nuttig besteed door ondertusen kokosmakaronen te bakken, als de oven toch zo lang aan staat... ;-)

Anyway, het is natuurlijk mogelijk dit recept aan te passen aan en zo tijd te besparen. Neem dan rode kool met appel uit de vriezer of blik, en aardappelpuree uit een zakje (let op dat er geen melk in zit). Ik moet wel toegeven, dat dat bij lange na niet zoveel voldoening geeft als het zelf raspen van de kool en het stampen van de piepers. En de smaak is zoveel beter!




Voor 4 personen heb je nodig:

  • een op 170 graden voorverwarmde oven


Voor de tofu-'kaas' laag:
  • 1 pak tofu (325 gram uitlekgewicht)
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels citroensap
  • 4 eetlepels edelgist (natuurwinkel)
  • 1/2 theelepel basilicum
  • 1/2 theelepel oregano
  • 1/2 theelepel peterselie
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/4 theelepel peper
Laat de tofu goed uit lekken, knijp eventueel vocht er voorzichtig uit. Verkruimel de tofu totdat het de structuur van ricotta kaas heeft. Voeg dan alle ingrediënten toe en roer goed. Zet de tofu een half uur apart, om de smaken te laten intrekken.


Voor de aardappelpuree
  • 1 kg aardappels
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/4 theelepel peper
  • 1 ruime theelepel mosterd
  • 4 eetlepels sojamelk, of andere plantaardige melk
Schil de aardappel en snijd doormidden. Kook ze 20 minuten.
Voeg dan de overige ingrediënten toe en stamp fijn.


Voor de rode kool:
  • 1/4 rode kool
  • 1 appel
  • 1/2 theelepel kruidnagel
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1/4 theelepel karwij
Rasp de rode kool. Schil de appel en snijd in stukjes. Meng de specerijen erdoorheen.


Tenslotte:

Vul een vierkante ovenschaal met het rode kool-mengsel. Doe de aardappelpuree hierboven op, verdeel gelijkmatig en maak de bovenkant plat. Top af met het tofu-'kaas' mengsel.
Bak 3 kwartier in de oven.

Maak eventueel nog een salade voor erbij met wat overgebleven rode kool en groene bladgroente. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten