vrijdag 11 februari 2011

Getest: witte chocola met nootjes van Schakalode

Vorige week was ik op zoek naar plantaardige koffiemelk-kuipjes. Dit omdat ik graag mijn gasten een koffie met melk aan biedt, maar niet wil dat hier dieren voor lijden. Hoewel ik de cupjes niet in Nederland heb gevonden, heb ik wel leuke reacties ontvangen. Zo tweette ik erover met Provamel en ik heb gemaild met iemand van Veggiedeli.nl, dé plantaardige webshop. Ik kreeg snel een bericht terug van Henk: toevallig was hij net in gesprek geweest over dit soort producten! Diezelfde avond nog stonden er drie soorten koffie'melk' op de webshop te koop (de dag erna is er nog één aan toegevoegd). Zo stonden er zakjes plantaardige koffiecreamer op, maar ook meerdere soorten vegan koffiemelk in grotere verpakkingen.

Zodra ik tijd had om te bestellen, heb ik gelijk wat zakjes besteld om uit te proberen. Ik vond het de verzendkosten en moeite niet waard voor enkel die creamers, dus ik deed er ook een pakje koffie'room' bij, en terwijl ik bezig was met web-shoppen zag ik nog veel meer lekkere dingen. Uiteindelijk bestelde ik ook nog Velami (me loves vegetable salami :-)), plantaardige 'zalm'filet, witte schakalode met nootjes (ook geheel plantaardig) en een zakje vega snoepjes voor mijn lief. Sommigen zullen zich misschien afvragen waarom snoepjes? Da's heel simpel en tegelijkertijd ook heel triest. In traditionele snoep en drop zit gelatine. Dat is een mooi woord wat staat voor gemalen botten van koeien, kalfjes, varkens of biggetjes (of wie weet wat voor dieren nog meer). Dat eet ik dus niet! Nou ben ik sowieso niet zo van de snoepjes, nooit echt geweest, maar mijn lief is er gek op. Plantaardige drop (van het merk Panda, te koop bij de Tuinen of de natuurwinkel) vond hij al héérlijk, ik hoop dat hetzelfde opgaat voor deze snoepjes.



Ik kon het niet laten om gelijk de schakalode uit te proberen. Mijn mening:

De witte chocolade is errug lekker, lekkerder dan rijstmelkchocolade. Tegelijkertijd had ik spijt dat ik de variant met noten had genomen. Ik had verwacht lekker grote hazelnoten of iets ergelijks aan te treffen in de reep chocolade. Helaas, het waren hele kleine stukjes noot die meer leken op rice crispy's. En dat is nou iets wat ik nooit lekker heb gevonden. Chocola, chocopasta of cornflakes met rice crispy's (zonder ook trouwens), laat mij alsjeblieft slapen! ;-)





Anyways, als je dit wel lekker vindt, is deze schakalode een onwijze aanrader. Zo niet, niet getreurd: er is ook witte schakalode zónder noten, alsmede 'melk' en pure varianten. Veggiedeli verkoopt ook allerlei soorten plantaardige kaas en salades voor op brood, een aanrader!

Ik geef deze chocola een 7, want de witte chocola zelf was toch wel erg lekker.

4 opmerkingen:

  1. Ik zag dat soort ongein ook in amsterdam bij die vegetarische winkel. Maar 3 euro voor een reep?! Fair trade is nog goedkoper...
    Ik mis melkchocolade wel, maar dat geld ga ik er niet voor betalen, er zijn veel lekkere dingen voor minder geld..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het anders behoorlijk lekkere ongein ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht toch ff dat er een spelfoutje gemaakt was..
    Toch eens bestellen, de rijst chocolade vond ik niet zo, de kinderen wel trouwens. Ik vind dit soort producten altijd erg duur, maar wel leuk om af en toe te proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb overlaatst de witte chocolade van Bonvita gekocht (op basis van rijstmelk dus) en vond 'm veel te zoet. Smaakt naar van die goedkope sinterklaasfiguurtjes.
    Is deze minder zoet dan?

    Geweldige blog trouwens :) heb gisteren de chocolate chip cookies gemaakt voor de verjaardag van m'n zus. Ze is gewoon vegetariër en geloofde niet dat vegan cookies ook lekker kunnen zijn. Het tegendeel is bewezen :)

    Anyway, ik blijf zeker lezen.

    BeantwoordenVerwijderen