maandag 14 februari 2011

Happy Valentine´s Day!

Vandaag is het dan eindelijk zo ver: het is de dag van de liefde! Verzonnen door een wenskaartengigant, of anders vast een andere producent ;-)
Hoewel ik mijn lief regelmatig verras, en hij mij ook trouwens, heb ik toch ook op deze 14 februari meegedaan aan 'de dag van de liefde'.



Ik heb een recept gemaakt uit het kookboek 'Party Vegan', het nieuwste kookboek van één van mijn favoriete auteurs Robin Robertson. (Ik ben ook erg fan van Vegan Planet en Vegan on the Cheap). Party Vegan bevat menu's, recepten, tips en ideeën voor allerlei soorten feestjes. Van de gangbare Kerstmis, Moederdag en Valentijnsdag tot buitenlandse feestdagen zoals St Patrick's Day, Halloween, Pesach & Cinco de Mayo. Maar de feestjes die altijd kunnen worden zeker niet overgeslagen, je vindt ook menu's voor een picknick, een toetjesfeest, een tapastafel en een kinderverjaardag.

Al met al een boek waar ik erg enthousiast over word, want wat is er nou beter dan een gezellige bijeenkomst combineren met plantaardige lekkernijen?

Speciaal voor mijn lief heb ik de Heart beet rösti gemaakt. Het is een heel simpel recept dat ik graag met jullie deel.







Je hebt nodig:

  • 1 rode biet
  • 1 grote aardappel
  • 1 middelgrote ui
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 35 gram meel
  • 1/4 theelepel zout
  • 1/8 theelepel peper

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Was de biet goed. Rasp haar samen met de aardappel en de ui. Meng dit in een kom met de overige ingrediënten.

Doe bakpapier op de bakplaat en spray er wat olie op (of neem een fles en een kwastje, werkt ook prima). Neem de kom met het mengsel en schep het eruit met een lepel. Vorm een hart, zorg dat het min of meer plat is.

Bak 20 minuten in de oven. Neem dan een groot bord en haal de bakplaat uit de oven. Plaats het bord op het rösti hart en keer het geheel voorzichtig om zodat het hart is omgedraaid. (Werk met ovenhandschoenen!)
Vervolgens kan je met behulp van een spatel het hart weer op de bakplaat leggen. Bak de andere kant nog 20 minuten.

Lekker met een frisse salade en een seitanburger erbij. En misschien wat zelfgemaakte plantaardige sour cream erop.

Dit unieke Valentijnscadeau kost je niet meer dan een euro en 10 minuten werk. Je lief zal echter zeer verrast zijn!

PS: Vandaag is de laatste dag dat je kunt stemmen op je favoriete cupcake(s)! Vergeet het niet :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten