dinsdag 13 november 2012

Groene risotto met raapstelen en rucola

Jullie hebben het vast allemaal al gemerkt: die verdraaide R zit alweer in tijdje in de maand. Nou vind ik dat in het begin best leuk (september yay verjaardag!) maar de dagen blijven maar korter worden en sinds de wintertijd is ingegaan kan die R me gestolen worden en heb ik er eigenlijk een beetje de P in.

Gelukkig zijn er meerdere dingen die hierbij kunnen helpen. Zo is het voor ons Hollanders verstandig om vitamine D bij te slikken in de winter, want dan is de zon niet krachtig genoeg om deze vitamine zelf te kunnen aanmaken. Ook op tijd naar bed gaan & op tijd opstaan, genoeg naar buiten & bewegen en een gezonde voeding helpen bij de winterblues. De sleutel voor een gezonde voeding is zoveel mogelijk onbewerkte producten eten, voornamelijk planten, en goed variëren. Daarbij kan ik je vertellen dat groene bladgroenten zoals boerenkool, rucola, spinazie en postelein de meest gezonde groenten zijn - ze bevatten de meeste voedingsstoffen.

Met dit echte comfort food haal je de R helaas niet uit de maand, maar je stopt hem wel in je eten. Na de rode bietenrisotto en de oranje pompoenrisotto volgt nu groene risotto met rucola en raapstelen, ik werd bij het horen van de naam al verliefd. Inspiratie hiervoor kwam uit het boek Big Vegan dat ik van mijn lief heb gekregen. Is toch best prettig, dat hij indirect mee helpt met bloggen ;-)




Voor 2-3 personen heb je nodig:
  • 1 eetlepel milde olijfolie
  • 1 rode ui, fijngesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 250 gram risotto rijst
  • 250 milliliter witte wijn
  • ongeveer 3/4 liter (750 mL) hete groentebouillon
  • 40 gram rucola
  • 1 bosje raapstelen, schoongemaakt
  • 150 gram witte bonen
  • scheutje rijstmelk
  • 1/2 theelepel zout
  • paar eetlepels edelgist
  • 1 bakje tuinkers, afgeknipt
  • handje peterselie, fijngesneden
Verhit de olie in een ruime pan en fruit de ui een paar minuten. Pers de knoflook erboven uit (snij ook de restjes fijn!) en bak nog een klein minuutje. Voeg risotto rijst toe en bak 2 minuten mee. Voeg dan de wijn toe en breng zachtjes aan het koken. Laat de wijn rustig in trekken. Voordat de risotto begint droog te koken, voeg je een scheut van de bouillon toe. Laat de bouillon rustig in trekken maar voorkom dat de risotto droogkookt.

Stoom ondertussen de rucola 3 minuten en doe in de keukenmachine. Doe hetzelfde met de raapstelen, die moeten iets langer (5 minuten). Voeg ook deze toe aan de keukenmachine, samen met de witte bonen, rijstmelk en de helft van het zout. Pureer tot een groene mousse.


Als de bouillon op is en de risotto zo goed als klaar is, strooi je de edelgist en resterend zout erover heen. Roer de groentepuree samen met de tuinkers en peterselie door de risotto. Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Je bent genomineerd!! Lees mijn blog mijn wondertjes en je weet welke award je krijgt ;)
    Liefs Famke

    BeantwoordenVerwijderen