Posts tonen met het label oosters. Alle posts tonen
Posts tonen met het label oosters. Alle posts tonen

zaterdag 3 november 2012

Geroerbakte spruitjes met tofu en shirataki noedels

Nu het weer spruitjestijd is, kan ik eindelijk dit recept posten. Ik heb dit eigenlijk al vorige winter gemaakt maar vergat het toen te bloggen, en woepssss voor ik het wist was de spruitjestijd voorbij en had het niet veel nut meer. Nu liggen de kleine powerkooltjes echter weer volop in de winkel en verschijnen ze weer in het groentepakket. Dus nee het is niet de week van de spruit hier, maar het is toeval dat er achtereenvolgens 2 spruitjesrecepten online komen :)


Ik vind het erg lekker om spruitjes te roerbakken met een pittig sausje, liefst één waar gember doorheen zit. En daarbij at ik shirataki noedels. Daar kijk je misschien vreemd van op... ik ken ze ook nog niet zo lang. Ze zijn te koop bij toko's en schijnen erg gezond te zijn - voor noedels zijn ze dat zeker. Om het verhaal nog mooier te maken: ze worden gemaakt van konjak. Een google search geeft je meer informatie over deze bijzondere noedels, wat ik vooral heel fijn vindt is dat ze naast glutenvrij ook koolhydraatarm zijn. Ze bevatten bovendien amper caloriën en dat maakt deze noedels erg geschikt om ruimschoots van te genieten!




Shirataki of konnyaku noedels vind je bij de grotere toko's (in elk geval bij de Amazing Oriental in het koelvak). Maar je kan ook gewone noedels of mie nemen en lekker al je boodschappen bij de supermarkt om de hoek doen. Bijna alle noedels zijn plantaardig - met eiernoedels vanzelfsprekend als uitzondering.

 
Ik had in dit geval de tofu een avond van te voren al een uur laten uitlekken met behulp van theedoek, snijplank en 2 dikke kookboeken, en vervolgens bijna de hele nacht en dag lang laten marineren om te kijken of dat nou lekkerder was. Het was lekker, maar ik vind het net zo lekker om de tofu een half uur te persen en dan een uur te laten marineren. Het is net wat je fijn vindt! Als je laat uit je werk komt is het prettig als de tofu al klaar staat natuurlijk.







Voor 2-3 personen heb je nodig:

Voor de tofu & marinade:
  •  1 pak tofu (400 gram), uitgeperst, in blokjes
  • 200 milliliter groentebouillon
  • 4 eetlepels balsamico azijn
  • 3 eetlepels sojasaus (tamari als je glutenvrij wil)
  • 1 theelepel thijm
  • 3 teentjes knoflook

Meng de bouillon, azijn, sojasaus en tijm. Pers de knoflook erboven uit (snijd de restjes ook fijn!). Doe het in een diep bord of brede plastic bak met de tofu blokjes. Laat zo minimaal 1 uur marineren.
Verwarm de oven op 190 graden, bekleed een bakplaat met bakpapier en verspreid de tofublokjes erover. Bak ze 20 minuten, draai ze voorzichtig om met een spatel en doe ze dan nog eens 15 minuten terug. Bakken in de pan kan natuurlijk ook, dan heb je wat meer olie nodig.


Voor de rest:
  • 400 gram spruitjes 
  • olie om in te bakken
  • 1 ui, in blokjes
  • 2 eetlepels geraspte gember
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/2 theelepel sambal
  • 1 pakje shirataki noedels

Spruitjes op zwemles


Als je net als ik lui bent denkt dat het gezonder is om groenten zoveel mogelijk heel te laten, geef dan de spruitjes een wasbeurt. Je kan ze ook snijden enzo, maar dan  ben je wel lang bezig. Snijd in elk geval de grote kooltjes doormidden. Stoom ze ongeveer 6 minuten (hang een zeef in een pan met een laagje water onderin, deksel erop en stomen maar). Was ook de shirataki noedels.

Verwarm wat olie in de wok op middenhoog vuur. Bak de ui een minuut of 3, doe de gember en knoflook erbij en bak nog een halve minuut. Doe de spruitjes en sambal in de wok en wok dit een minuut of 5. Verwarm de noedels op het einde kort mee. Voeg de tofu blokjes toe en serveer eventueel met wat overgebleven marinade erdoor. Eet smakelijk!

maandag 15 oktober 2012

Andijvie roerbak met ananas en oesterzwammen

Nadat ik deze website over pesticiden in je voeding kreeg aangeraden van iemand, was ik op slag een stuk minder enthousiast over de Haagse Markt en hoeveel groente en fruit je daar voor weinig geld krijgt. Ik sloeg niet dusdanig door dat ik overal enge Monsanto-mannetjes ging zien ;) maar het motiveerde me wel om weer een groente- en fruitpakket aan te vragen. Ik heb ze eerder gehad, en vaak stop ik het dan op een gegeven moment toch weer omdat ik het plannen zat was of eurhm, eerlijk toegegeven, ik het liever goedkoper op de markt kocht.

Dankzij een vriendin leerde ik dat het bedrijf Kievit ook pakketten aan huis bezorgt (in de regio Leiden, Bollenstreek en Den Haag). Het kost dan wel 1,25 voor de bezorging, maar het is natuurlijk wel heerlijk makkelijk om zo aan de deur je groenten te krijgen.

In de tas zat een behoorlijk grote andijvie, een groente die ik zelf zelden koop omdat ik toch liever andere groene bladgroenten koop zoals spinazie, boerenkool of paksoi. Anyway, nu had ik andijvie en daar wou ik wat lekkers mee maken. Ik kan wel zeggen dat dat is gelukt ;-) Deze bijzondere combinatie is een klein feestje op je bord.




  • 150 gram (rode) quinoa
  • 1 blik ananasschijven (Fair Trade Original), in blokjes, sap opgevangen
  • 2 eetlepels sesamolie
  • 1 uitje, fijngesneden
  • een stukje gember (ongeveer ter grootte van je duim), geraspt
  • 1 rode peper, klein gesneden
  • 1 teentje knoflook
  • 50 gram gedroogde oesterzwammen, geweekt, of 1 bakje verse
  • 1 flinke krop andijvie, gewassen en in reepjes gesneden
  • 75 gram cashewnoten
  • 3 eetlepels tamari of andere sojasaus

Doe de quinoa met het opgevangen ananas-'sap' in een klein pannetje en kook dit in een kleine 15 minuten gaar.

Verwarm in de wok de sesamolie en bak hierin de ui, gember en peper 3 minuten. Pers de knoflook erboven uit (snijd de restjes fijn!) en bak nog 1 minuut.Voeg oesterzwammen toe en bak ze een minuut of 5 mee. Tenslotte doe je de andijvie, cashewnoten en ananas erbij en pas op, vanaf nu gaat het hard. Je wil de andijvie maar 2 minuten wokken, anders wordt het slappe hap. Zet het vuur uit als de andijvie precies goed is en giet er wat tamari overheen. Eventueel nog bestrooien met sesamzaad.

donderdag 21 juni 2012

Supersnelle roerbak

Voor een lekkere roerbakmaaltijd heb je geen ingewikkelde pakjes en potjes nodig. De belangrijkste ingrediënten zijn - naar mijn mening - sesamolie & sojasaus, of ketjap manis voor een zoeter gerecht. Liefst gebruik ik nog wat Chinees ingemaakte peper, een soort sambal maar dan toch anders, die koop je bij de toko. Als dat lastig is kan het ook prima zonder, of je snijdt een peper fijn en bakt die mee, ook lekker.


In de vriezer had ik nog een soort soja strips, gekocht bij de Chinese supermarkt - daar vind je bijzondere dingen in de diepvries. In plaats daarvan kun je ook tofu reepjes of tempeh nemen. Of je maakt gebruik van tvp (textured vegetable protein, wat ook wel sojabrokken genoemd wordt maar dat vind ik naar hondenvoer klinken). Of wat dacht je van 'kip' van de vegetarische slager? Mogelijkheden te over!




  • 100 gram zilvervlies pandan rijst - of rijst die je lekker vindt
  • 2 eetlepels sesamolie
  • 150 gram soja strips (ontdooid), of tofu reepjes/of iets anders
  • 3-4 eetlepels sojasaus
  • 1 theelepel chinese peper of sambal
  • 250 gram champignons, in kwarten
  • 3 bosuitjes, in ringen
  • 2 paprika's, in reepjes

Kook de rijst volgens de verpakking gaar.

Verwarm de sesamolie in de wok en bak de soja repen zo'n 5 minuten aan. Voeg sojasaus en peper toe en bak nog 5 minuten. Vervolgens doe je de champignons, bosui en paprikareepjes erbij en roerbak je het geheel nog een minuut of 5 - tot de champignons preciés goed zijn. Serveer met de rijst.



Wat is jouw favoriete wokrecept?

woensdag 4 april 2012

Lente-Foe Yong Hai

Ik zal je twee dingen vertellen. Eén: ik ben gek op Oosters eten. Indiaas, Thais, Chinees, Japans: ik vind het allemaal heerlijk. Het tweede is: ik word uitermate verdrietig van Nederlands-Chinees eten. Alles is zoet, er zitten geen kruiden in, het is veel zout en vet en altijd maar weer witte bami of rijst. Ook van de traditionele foe yong hai werd ik nooit zo blij, maar als vegetariër moet je toch wat als er Chinees afgehaald wordt. Gelukkig kom je als veganiste onder dat zielige tomatenprutje uit, en beland je in de wereld van tjap tjoy en gado gado, die als je een beetje geluk hebt en verse groenten treft nog best lekker zijn!

Met het oog op Pasen en de grote eierconsumptie die daar bij komt kijken, leek het me leuk om good old Foe Yong Hai niet alleen te veganiseren, maar ook nog eens écht lekker te maken. Ik werd geïnspireerd door de kikkererwtenpannenkoekjes die Kirsten meebracht naar de High Tea laatst, en combineerde dat met de OMG-Omeletten die ik al vaak heb gemaakt. Het resultaat is een lekker dikke - tsja, is het nou een omelet of een pancake? En als het beide is, noem je het dan panelet of omecake?

Anyway, dit recept is een stuk makkelijker te maken dan de soufflé waar ik maandag over schreef. Ga even langs een biologische winkel of een toko voor zijden tofu en neem dan gelijk een goede sambal mee, zoals deze Hottie sambal met paprika en laos:



Ik noem het Lente-Foe Yong Hai omdat ik raapstelen door de omelets heb gedaan. Je kunt ook spinazie nemen of dit in het geheel weglaten, maar groene bladgroenten zijn erg gezond dus ik probeer ze regelmatig te eten.



Voor de saus heb je nodig:
  • 1 kleine eetlepel neutrale olie
  • klein uitje, fijngesneden
  • teentje knoflook
  • 50 gram geconcentreerde tomatenpuree
  • 1,5 eetlepel groentebouillonpoeder
  • 2 theelepels hottie sambal (of 1/2 theelepel sambal oelek)
  • scheutje rode wijn azijn
  • scheutje ketjap manis
  • ongeveer 100 - 150 milliliter water
  • handje verse koriander, fijngesneden
  • handje verse peterselie, fijngesneden
Verwarm de olie in een sauspan en fruit hierin de ui. Pers de knoflook erboven uit (snijd de restjes mee!) en bak een half minuutje mee., Voeg dan de tomatanpuree, bouillonpoeder, smabal, rode wijn azijn, ketjap manis en water toe. Laat een minuut of 10 zachtjes pruttelen om de smaken goed te laten intrekken. Op het laatst roer je de verse kruiden erdoor.



Voor de omelet heb je nodig:
  • neutrale olie om in te bakken
  • 2 tenen knoflook
  • 250 gram zijden tofu
  • 2 eetlepels edelgist
  • 135 gram kikkererwtenmeel
  • 125 milliliter water
  • 1 eetlepel maizena
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel (black) salt
  • 1 eetlepel kerriepoeder
  • peper naar smaak
  • half bosje raapstelen of 2 handjes verse spinazie, fijngesneden

Verwarm in een kleine koekenpan (waar een deksel op kan!) een laagje olie om in te bakken.

Doe de knoflook in de keukenmachine en maal tot kleine stukjes. Doe de tofu en edelgist erbij en maal dit fijn. Vervolgens doe je het kikkererwtenmeel, water, maïzena, bakpoeder, black salt, kerriepoeder en eventueel peper erbij. Maal nog eens door. Tenslotte roer je de bladgroente met een lepel erdoor, niet meer fijnmalen.

Neem met een kop de helft van het mengsel uit de kom en doe dit in de koekenpan. Strijk het een beetje glad met een spatel, doe de deksel erop en laat 5 minuten bakken. Het vuur moet niet te hoog, dan verbrandt de onderkant, maar zeker niet te laag, dan moet je uren wachten. De omelet-pancake moet trouwens zo'n 1,5 centimeter dik zijn. Als 'ie er na 5 minuten stevig eruit ziet, draai je de pannenkoek voorzichtig om. Bak de andere kant ook nog een minuut of 5.

Serveer met de saus, geroosterde groenten of een verse salade.