woensdag 22 februari 2012

Champignonsaus

Met de knolselderij die laatst in de groentetas zat, wat gierst en ui maakte ik een soort burgers. Die konden wel een sterk sausje gebruiken, en ik had nog een half doosje champignons staan... dus ik besloot er champignonsaus bij te maken.

Toevallig was ik die dag 100% plantaardige paddestoelenbouillon tegengekomen (bij Marqt):


Een mooi moment om die gelijk eens uit te proberen!

Voor een ruime hoeveelheid saus (zo'n 500 milliliter) heb je nodig:
  • 1 eetlepel olie
  • 2 tenen knoflook
  • 250 gram champignons, heel klein gesneden
  • 1 blokje paddenstoelenbouillon
  • halve liter water
  • 2 eetlepels maïzena
  • 4 eetlepels water
  • optioneel: handje verse peterselie

Verwarm de olie in een sauspan en pers de knoflook erboven uit. (Vergeet niet de achtergebleven knoflook nog fijn te snijden en erbij te doen ;-)) Bak de knoflook een minuutje. Voeg de champignons toe en bak ze een minuut of 5.

Verkruimel het bouillonblokje boven de pan en voeg het water toe. Breng aan de kook, zet het vuur laag en laat het een paar minuten zachtjes borrelen. Ondertussen meng je in een kommetje de maïzena en het water, roer alle klontjes eruit en schraap ook goed over de bodem. Op deze manier werkt dit bindmiddel het beste.


Dan voeg je het maïzena-mengsel toe aan de saus. Laat nog steeds pruttelen en roer af en toe even door.


Als de saus dik geworden is, blend je het met de staafmixer fijn. Snijd de peterselie grof en garneer de saus ermee. Lekker bij zelfgemaakte kroketten of geroosterde groenten.



PS: Aan het recept voor de knolselderij kroketten moet ik nog wat sleutelen, ik heb nu eigenlijk meer een knolselderij-gierst-walnoten stamppot met deze champignonsaus gegeten. Ook lekker hoor! :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten