maandag 27 februari 2012

Penne met koolraap, boontjes en tomatensaus

Er zat laatst weer zo'n gekke koolraap in mijn groentepakket! Ik wou er eens iets heel anders mee doen dan de gerechten die ik er eerder mee had gemaakt. Iets niet zo superwinters, daar had ik wel trek in. Ik bekeek wat receptjes voor inspiratie en kwam uiteindelijk op het idee om er eens een pastaschotel mee te maken.

Dit gerecht is één van de weinige koolraapgerechten die snel klaar zijn. Het kost je slechts 10 minuten snijwerk! En in de 15 minuten dat het eten klaar staat te stoven kun je lekker een blogje lezen, een douche nemen of in mijn geval: de afwas van gister wegwerken. En er is nog een groot voordeel: zelfs als je alle ingrediënten biologisch koopt, kost deze maaltijd minder dan € 1,50 per persoon! En toch kun je alle ingrediënten ook bij de supermarkt kopen. We have a winner!

Nou goed, ik maakte niet zo maar een pastaschotel. In de kast had ik nog een pak glutenvrije penne staan:

Penne op basis van maïs-, rijst- en het oh zo gezonde boekweitmeel
Ooit eens van iemand gekregen... Ik ben namelijk zo iemand die voor haar verjaardag cadeaus als een zak bonen, een pot vega ravioli en choco-havermelk krijgt. Zo ook deze glutenvrije pasta ;-). Die kon ik mooi uitproberen met deze maaltijd.

Neem rustig de tijd om de koolraap in repen te snijden, om bloedbaden te voorkomen


(grapje! ik had ervoor bieten gesneden op deze snijplank. maar doe wel voorzichtig met de koolraap! het zou zo maar kunnen gebeuren)

Voor dit gerecht heb je nodig voor 4 personen:

  • 250 gram (volkoren of glutenvrije) penne
  • eetlepel olie
  • 2 uitjes of 1 grote ui, grof gesneden
  • 1 (kleine) koolraap, in repen gesneden
  • 500 gram adzuki, kidney of bruine bonen
  • 350 milliliter passata di pomodori
  • 250 milliliter groentebouillon
  • 2 teentjes knoflook
  • theelepel sambal oelek
  • theelepel Italiaanse kruiden
  • zout naar smaak
  • optioneel: edelgist, verse basilicum en peterselie

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing.

Verwarm een grote pan met de olie en bak de ui een ruime 5 minuten, met deksel op de pan. Doe de koolraap, bonen, passata, groentebouillon, knoflook, sambal, kruiden en zout erbij en roer het goed door. Breng aan de kook en zet het vuur laag, laat 15 minuten stoven en schep het af en toe om.

De pasta na het koken. Het zag er hetzelfde uit als gewone pasta en smaakte eigenlijk ook niet anders!

Bestrooi de pasta met edelgist, als je het gebruikt. Snijd de verse basilicum & peterselie fijn en strooi dit na de kooktijd over de stoofpot. Serveer de pastasaus met de penne en eventueel nog extra edelgist.


Deze pasta vond ik erg lekker en misschien zou ik wel vaker glutenvrije pasta kopen, gewoon voor de afwisseling. Let jij er wel eens op, gluten?

5 opmerkingen:

  1. Klinkt goed! Heb net een koolraap in de koelkast liggen, die ga ik hier voor gebruiken :) P.S.: Ik wilde dat IK dat soort dingen voor mijn verjaardag kreeg en niet de zoveelste fles op dieren geteste douchegel :'(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een kwestie van vragen! En soms een foldertje uitdelen met info over welke producenten geen dierproeven doen. Maar het is een proces, ik kreeg dit jaar ook nog een fles honingshampoo. Heb er een vriendin blij mee gemaakt :)

      Verwijderen
  2. Ik heb deze pasta ook al vaak gebuikt. Hij is niet zo erg gezond modat er maar weining boekweitmeel in zit maar toch erg lekker ook!

    Is edelgist hetzelfde als Nutrionel yeast? Ik heb dat onlangs eens gekocht omdat dat een erg lekkere kaas smaak geeft aan gerechten!
    Ik ben niet vegan or vegetarian maar eet vegan & vegetarian 5x/ week. Ik heb vele vegan recepten op mijn blog! Come over & check it out! It is in English! Doei! :)

    Je hebt een cool blog! Leuke recepten ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Sophie, dankjewel voor je compliment! Edelgist is inderdaad nutritional yeast, lekker is het hè! Je kan er ook goed 'kaas'saus mee na maken en ik vind het heerlijk door de scrambled tofu.

      Leuke blog heb je, ik zet je gelijk in m'n leeslijst! :-)

      Verwijderen
  3. Leuk idee voor koolraap! zal het onthouden :) ik heb weleens bruine rijstpasta gehad en dat vond ik eigenlijk net zo lekker als gewone pasta, en goed voor de afwisseling inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen