dinsdag 7 februari 2012

Warm winters ontbijt: Havermoutpap

's Winters is er maar weinig waarmee je mij 's ochtends uit bed kunt krijgen. Er is iets écht goeds voor nodigs, wil ik mijn heerlijk warme nestje verlaten en de dag gaan starten. En wat is er op koude winterochtenden fijner dan een warm ontbijt? (i get it, i get it: uitslapen, kroelen met je lief, teletubbies kijken in bed. maar dat kan nou eenmaal niet elke dag hè)

Toch ga ik meestal niet lang in de keuken staan om scrambled tofu of iets dergelijks te maken. Veel te koud in de keuken ;-) En ik heb 's ochtends vroeg ook wel wat beters te doen. Zoals met een soja latte voor me uit zitten staren en wachten tot mijn hersenen gaan werken. Kortom: een simpel ontbijt is geboden. Havermout to the rescue!

Good old havermout valt tegenwoordig onder de Super Foods. En niet onterecht. Haver is niet alleen rijk aan eiwitten en vezels, maar bevat ook veel waardevolle mineralen zoals kalium, fosfor, ijzer, magnesium en zink, en vitamine B11. Altijd fijn toch, als zoiets lekkers ook zo gezond is?

Een goede foto van je ontbijt maken valt niet mee

Ik maak havermout het liefst zo:

  • Neem 1 kopje (ongeveer senseo formaat / 1/2 amerikaanse cup) met havermout en doe dat in een pannetje. Doe er 1 kopje water en 2 kopjes plantaardige melk bij
  • Breng even aan de kook en laat 2 minuten zachtjes pruttelen. Roer goed door en zet het vuur uit
  • Laat de pap nog een kwartiertje trekken (een prima moment om even te douchen of je tas in te pakken)
  • Voeg eventueel een lepel appelstroop toe om te zoeten, een snufje kaneel en kardemom, wat rozijntjes of goji bessen, een lepel lijnzaadjes of een handje noten et voila: daar is je superontbijt!

Zelf maak ik het liefst pap met sojamelk, omdat dit rijk is aan eiwitten en ik dan langer verzadigd ben. Maar als je liever een ander soort melk wil, zoals rijst-, haver- of amandelmelk, kan dat natuurlijk prima. Ook lekker is het om bijvoorbeeld eens een smaakje te nemen zoals vanille sojamelk.

6 opmerkingen:

  1. en met banaan, rozijnen en veel kaneel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohja! en cardemom. heeelemaal vergeten, maar zo lekker!

      Verwijderen
  2. Havermout! Omnomnomnomnom :) Heerlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en met kardemom dan ook chocolade. want dat is ZO lekker samen! (ik had ooit chocolade met kardemom, uit malmo, perfect)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak altijd een eigen mengsel van brinta, muesli, havervlokken, verschillende zaden en rozijnen, in een grote voorraadpot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig ik eet net als jij ook havermoutpap voor het ontbijt en ook met sojamelk.
    Hoe vaak krijg ik niet te horen BAH!! als je zegt dat je havermoutpap eet om de dag een goeie start mee te geven. Héél vaak!
    Jammer dat er zo'n vooroordeel over is. Want het is gewoon lekker. Punt uit. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen