donderdag 9 februari 2012

Ovenschotel tofugehakt, aardappel, prei en een dikke laag vegakaas

De laatste dagen heb ik trek in warme, vullende maaltijden. Soepen, hollandse pot en pittige schotels die een goede bodem geven om de hele avond en nacht warm te blijven. Ik maakte vorige week al een grote ovenschaal vol Mac & Cheeze, en met de preien uit mijn groentepakket had ik iets soortgelijks in gedachten. Maar dan eens lekker Hollands.

Nou moet ik toegeven: ik weet niks van aardappelen. Ik kan nog wel een bataat van een pieper onderscheiden en ik vind het gewéldig om die dingen te schillen, maar gekookt en wel op mijn bord waardeerde ik ze nooit echt. Dat is pas sinds kort, en het ontdekken van roodkapjes heeft daar flink bij geholpen. Sindsdien koop ik soms voor één gerecht een paar losse aardappelen, wat gelukkig goed kan bij de biowinkel. Een kilo is voor mij namelijk al te veel!
Of je bij dit gerecht kruimige of vastkokende aardappelen zou moeten eten, laat ik aan de kenners over. Ik nam dus roodschillige aardappelen, waste ze met mijn groenteborsteltje (dat voorheen nagelborstel heette), deed mijn best om ze niet te schillen maar sneed ze in plakjes en kookte ze. Ze waren heerlijk. Jawel, ik-vind-deze-aardappelen-heerlijk! Wie weet zie je hier dus in de toekomst nog wel vaker aardappelen voorbij komen. Dikke kans, aangezien ik hier een jaar geleden iets soortgelijks over prei schreef en dat nu toch met smaak zit te eten.

Tips bij dit recept:
* Ken je Brassica olie al? Het heeft een botersmaak en is erg lekker bij dit soort gerechten. Ik heb een keer een fles cadeau gekregen. Mocht je het niet hebben, geen ramp: gewoon lekker je normale olie nemen. Whooptidoo.

* Voor dit gerecht wou ik alleen de witte gedeeltes van de prei gebruiken. Julia van Carrot Brocante heeft een leuke tip voor wat je dan met het groen kunt doen.

* Ik gebruik hier - heel lui - kipkruiden van de supermarkt. My favourite! Het bestaat voor een groot deel uit zout, maar er zit ook paprikapoeder, koriander, witte peper, tijm en fenegriek in. Neem van allemaal een beetje en het zit ook wel goed. Of gebruik je favoriete gehaktkruiden.

* In dit recept gebruik ik cheezly, een plantaardige kaas die te koop is bij de biowinkels. En ja, er ging een heel blok in voor maar 2 personen. Heel erg lekker, wel prijzig. Je kunt in plaats daarvan ook deze kaassaus maken en over de schotel doen.




Voor 2 personen heb je nodig:
  • 300 gram roodschillige aardappelen, gepoetst

  • 1 eetlepel brassica olie
  • halve ui, fijngesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 pakje tofugehakt
  • 1 eetlepel kipkruiden

  • 2 prei-witten, in doormidden gesneden ringen
  • 1 pakje cheezly vega kaas, edammer style, geraspt

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snijd de aardappelen in schijfjes en kook ze een kwartiertje.

Ondertussen verwarm je de olie in een koekenpan. Fruit de ui 5 minuten. Pers de knoflook erboven uit, snijd de achtergebleven restjes knoflook fijn en doe erbij. Voeg het gehakt en de kruiden toe en bak even goed door, tot de aardappelen gaar zijn.

Vul een ovenschotel met het gehakt, plaats daarboven op de aardappelschijfjes dakpansgewijs en strooi de prei erover. Verdeel de kaas over de schotel. Bak de schotel 30 minuten. Kan je de afwas alvast wegwerken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten