zaterdag 21 september 2013

Bagels, baby!


Na een volle collegeweek elke dag braaf mijn roggebrood à 5 cent per snee te hebben gegeten, had ik wel trek in wat anders! Nou kan ik een goedkope boterham besmeren, maar ik was vrij en had wel zin in iets specialers.

Gelukkig was de redding nabij: ik rekende uit dat ik voor slechts 8 cent per stuk een verse bagel kon bakken. Zelf brood bakken klinkt als heel veel gedoe, maar het is vooral even een tijdsinvestering. En bagels hoeven maar 1 uur te rijzen, dat scheelt!

Voor dat rijzen is het het beste om ze op een warme plek te zetten. Dan heb je minder gist nodig! Nou is het vinden van een warme plek in mijn huis best lastig zo lang de 'r in de maand zit' (een echt enkelglas huis met maar 1 kachel die nog lang niet aangaat). Gelukkig bedacht ik me dat ik de bak met deeg wel op de geiser kon zetten. En daar rees het prima! Mocht dat bij jou niet gaan: vaak kan je de oven op 40 graden instellen. Dan kun je de bak met deeg lekker daar laten rijzen.




Voor 6 bagels:
  • 250 milliliter warm water
  • 1/2 zakje gist (zo'n 3,5 gram)
  • 1/2 eetlepel suiker
  • 150 gram bloem
  • 150 gram meel
  • 1 eetlepel glutenpoeder
  • 1 theelepel zout
  • sesam- en/of maanzaad voor decoratie
Doe het warme water in een schaaltje en los gist en suiker hierin op. In een ruime kom meng je meel, bloem en zout. Voeg de gistoplossing hieraan toe en kneed het gehele een paar minuten door. Bedek de kom met een theedoek of plastic folie en zet op een warme plek weg voor een uur.

Verwarm de oven voor op 200 graden, bekleed een bakplaat met bakpapier en breng een ruime pan water aan de kook. Kneed het deeg na het uur rijzen weer even door en verdeel n 6 stukken. Vorm hiervan de bagels. Doe de bagels in de pan kokend water, 1-2 minuten tot ze boven komen drijven. Haal ze eruit en leg ze op de bakplaat. Druk wat zaadjes in de bovenkant en bak de bagels in 20 minuten gaar.

Besmeer met  vegan cream cheese, of zelfgemaakt zoals deze. Voor alle mede budgetiers is deze hummus een heerlijk bagelbeleg! Ik maakte er een romige witte bonenspread bij, dat recept volgt nog.

4 opmerkingen:

  1. Woah, dat ziet er weer lekker uit! Ik wilde echt dat ik de energie had om zoveel heerlijke dingen zelf te maken! :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee, ik dacht dat het altijd veel moeilijker was om bagels te maken!

    BeantwoordenVerwijderen