donderdag 26 september 2013

Boerenkool polenta taart



Eerder schreef ik al over de geweldige spinazie polenta taart van slechts 50 cent per portie. Niet lang daarna zat ik met de handen in het haar omdat er van mij verwacht werd dat ik iets te eten zou meenemen voor bij een vergadering. Let wel, iedereen zou iets meenemen, dus ik hoefde niet met 3 gangen aan te komen.

Ik besloot om verder te experimenteren met dit geweldige recept en zo ontstond de boerenkoolversie. Spinazie is lekker en ideaal als je net zo sterk wilt worden als Popeye, maar de boerenkool is niet alleen goedkoper (wel 20 hele centen!), die bevat ook nog eens 2x zoveel calorieën. Oftewel meer eiwit enzo. Yay! Dus nu probeer ik al die leuke recepten met diepvriesspinazie, die ik voor de BudgetChallenge had bedacht, om te buigen naar diepvriesboerenkool recepten.

Omdat ik een pan kidneybonen aan het koken was kwam ik op het idee om er een Mexicaanse taart van te maken. Nou weet ik niet of ze vaak polenta eten in Mexico, maar daar kunnen ze maar beter snel mee beginnen: deze variant kost slechts 45 cent per portie. Dat is dan wel een portie die voor 1 persoon genoeg is als avondeten. Ik vond het niet zo nodig om een hele taart mee te nemen naar een vergadering waar toch meer eten aanwezig zou zijn, maarja, met een halve taart komen aankakken doe je ook niet hè? Gelukkig heb ik best wat bakvormen in huis. Enter 16cm springvormen. Ik verdeelde het polenta mengsel over 4 van deze schattige kleintjes en nam er 2 mee naar de vergadering. Die andere 2 heb ik zo in de vriezer gezet (ok met plastic erover), ideaal voor als ik een keer helemaal hersendood thuiskom van een lange studiedag. Alleen maar de oven aan en die springvorm erin knallen en BAM! lekker, gezond goedkoop avondeten. Mits je dat plastic er weer hebt afgehaald dan.

PS: ook voor deze polentataart haal je de boerenkool het beste een dag van te voren, of 's ochtends, uit de vriezer.





  • 4 eetlepels zonnebloemolie
  • 1 ui, fijngesneden
  • 3 teentjes knoflook
  • 350 gram wortels, geraspt
  • 1 pak (450 g) diepvriesboerenkool, ontdooid
  • 1/2 theelepel cayennepeper
  • 300 gram gekookte kidneybonen

  • 1 liter kokend water
  • 2 theelepels zout
  • 2 theelepels komijn
  • 2 theelepels oregano
  • 1 theelepel (gerookte) paprikapoeder
  • 1 theelepel uienpoeder
  • 225 gram grof maïsmeel voor polenta

Verwarm de oven voor op 200 graden en vet 4 springvormen van 16 cm in met 2 eetlepels olie.

Verhit de resterende 2 eetlepels olie in een hapjespan en fruit hierin de ui 5 minuten. Pers de knoflook erboven uit en voeg de wortels toe. Bak nog een paar minuten. Roer dan de boerenkool met de cayennepeper erdoor en bak nog 5 minuten. Voeg tenslotte de kidneybonen toe en verwarm ze mee.

In een aparte pan breng je het water aan de kook met zout, komijn, oregano en paprikapoeder. Zodra het kookt roer je het maïsmeel erdoor. Blijf goed roeren om klontjes en aanbranden te voorkomen.

Als de polenta ongeveer 10 minuten gekookt heeft kun je het groentemengsel erdoor roeren (of andersom, maar net welke pan het grootst is). Doe het gehele mengsel in de springvormen en druk aan tot een platte taart. Zet ze nog 10 minuten in de oven voor een krokant laagje. Voor een mooie presentatie kun je de taartjes nog in kleine stukken snijden.

6 opmerkingen:

  1. Het ziet er best lekker uit!
    Nederland is zoveel meer boerenkoolland dan België. Ik weet zelfs niet of we hier wel boerenkool uit de vriezer hebben... Moet ik eens naar kijken (ik koop ook niet zo vaak diepvriesgroenten eigenlijk).
    Ik heb nog maar 1 keer polenta gemaakt, ondertussen al minstens 8 jaar geleden, en toen vond ik het best vies. Of niet zo vies, maar smaakloos, ik had het thans tamelijk goed gekruid. MIsschien toch nog maar eens een kans geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja apart is dat verschil met België hè! Hoewel Nederlanders met boerenkool doorgaans niet verder komen dan stamppot hoor... maar het wordt in elk geval nog gegeten. Misschien heb je bij de biowinkel wel iets?

      Verwijderen
  2. Het lijkt me erg lekker... Alleen zit ik tegen die polenta aan te hikken. Is er evt. een andere optie voor het maismeel? Gr. Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee! Dit ga ik deze week maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze staat straks op het menu. Ik haal mijn boerenkool bij Albert Heijn in België, vers gesneden en vries deze dan zelf in. Had al eens de spinazie polenta taart gemaakt dus deze zal wel lukken en even lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen