maandag 2 september 2013

Bananenmuffins



Wat was het een geniaal plan, om de BudgetChallenge direct te laten vallen met de aanvang van het nieuwe collegejaar. De afgelopen dagen had ik toch een beetje spijt, want het is al spannend genoeg om weer opnieuw te beginnen, dagelijk meer dan 3 uur onderweg te zijn en weer te wennen aan de giga load of homework.

Eén van de eerste dingen waarvan ik dacht: 'lastig!' waren tussendoortjes. Ik denk dat ik die wel nodig ga hebben op lange studiedagen (zeker als ik verleidingen op stations moet weerstaan!), en normaal neem ik dan fruit en noten mee. Maarja, duur!! Wel heel gezond natuurlijk, maar als ik dat elke dag ga doen kan ik wel gedag zeggen tegen de eerste plek.

Sowieso zullen de maaltijden dus goed vullend moeten zijn, zodat ik minder trek heb tussendoor. Maar ik bedacht me dat ik natuurlijk ook zelf tussendoortjes kan maken! En dat kwam goed uit met de overrijpe bananen die ik nog had liggen.

Deze muffins zijn suikervrij en budgetproof: ze kosten slechts 7 cent per stuk. En dat kan zelfs nog goedkoper als je ze met bloem i.p.v. meel en suiker i.p.v. stevia maakt (5 cent per stuk). Er gaat slechts een kwart theelepel vloeibare stevia in, maar toch verbaasde ik me dat dat alsnog iets van 15 cent kost. Daar heb je veel suiker voor. Je kunt ook proberen om het weg te laten, de banaan is toch al zoet.







Voor 12 muffins heb je nodig:

  • 3 rijpe bananen
  • 1/4 cup (60 mL) zonnebloemolie
  • 1/4 theelepel vloeibare stevia

  • 200 gram meel
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel baking soda (of 2 tl bakpoeder)
  • 1 theelepel kaneel

  • ca. 100 milliliter water

Verwarm de oven voor op 175 graden en doe papiertjes in een muffinvorm.

Prak de bananen met een vork fijn in een ruime kom. Roer de olie en stevia erdoor. Voeg de meel toe, leg daarop het zout, baking soda en kaneel en meng met een vork. Voeg tenslotte beetje bij beetje het water toe (het kan zijn dat je net wat meer of minder nodig hebt) en roer door met een vork.

Vul de vormpjes met het beslag en bak in 25-30 minuten gaar, prik met een satéprikker om te kijken of ze gaar zijn en geef ze anders nog wat langer.

Laat afkoelen vries de muffins per 2 in. Lekker als snel ontbijt of tussendoortje!

3 opmerkingen:

  1. Dat is een goed idee! Ik neem zelf ook vaak muffins mee naar school. Hoe duur ze per stuk zijn, dat weet ik dan weer niet, maar zeker goedkoper dan daar even wat pakken. Ik hou echt van allerlei gezondere muffin combinaties :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 7 cent is de moeite niet. Al denk ik dat hierin geen elektriciteit verrekend wordt. Maar het recept ziet er wel lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag dit receptje uitgeprobeerd en ik moet zeggen, ze zien er niet uit (rare vormen) maar zijn wel heel erg lekker. :-)
    Ga ik vaker maken.

    BeantwoordenVerwijderen