zondag 1 september 2013

Ik VS de camera

Oh, ik wou dat ik iemand in dienst had, of gewoon iemand naast me had wonen, die dol is op foodfoto's maken. Die staat te trappelen terwijl ik aan het koken ben en niet kan wachten om een taart uit de springvorm te halen. Om vervolgens het gerecht vanuit de allerbeste hoek onder het allerbeste licht aan een prachtige foto te helpen, waardoor iedereen watertandend zou willen dat ze al 100 jaar eerder vegan food ontdekt hadden. Dat ik nooit nooit nooit meer druk hoefde te maken om placemats vol met kattenharen, of ik nog wel een leuk wit bord van de kringloop heb om het eten op te draperen, of de rolgordijnen ver genoeg naar beneden zitten voor een goede witbalans of toch 2 millimeter omhoog moeten, of om goddelijke chocolademousse die er op de foto uitziet als <vulmaarin>. Om nog maar te zwijgen van die vreselijke wintertijd die er weer aan zit te komen! Die wintertijd die je ertoe dwingt om in het holst van de ochtend je avondprakkie te gaan staan koken, zodat je in dat ene uurtje daglicht wat we in Nederland hebben in december hopelijk genoeg tijd hebt om een mooie foto te maken.

Of nog beter! Ik wou dat foto's niet zo populair waren op internet. Dat iedereen het nog net zo leuk als ik vond om te lezen. Hoe meer tekst des te interessanter, niks less is more! (less = more is toch door een dieetpillengigant bedacht!) Dat je blog gewoon lezers trekt vanwege de goede inhoud en recepten, en niet omdat er een mooie foto op een verslavende sociale website staat waar dan toch maar 1 op de 4 mensen op klikt (wat hoe dan ook meer is dan de 1 op de 10 als je er geen foto bij zet!).
 

ze devil...


Ik wou dat ik gewoon lekker kon doen wat ik leuk vind! Koken, kneden, mixen, sauteren, marineren, bakken, roeren, stoven, rollen, blancheren, roerbakken, paneren, smoren, blenderen, poffen, glaceren, pureren, kloppen, flamberen, grillen, stomen, degorgeren.... om tenslotte met een kookboek bij te komen in het bad van Marie. Om er daarna uiteraaard urenlang over te bloggen, nippend van een soja latte en Zaz of Cat Power op de achtergrond.

Of... zal ik dan toch een mini stoomcursus volgen om te leren omgaan met de oude camera van Lize die hier al maanden stof ligt te vergaren? Want er is toch weinig succesvoller om vleeseters over te halen eens een vegan recept uit te proberen, dan een foto waarvan ze gaan watertanden...


Ik met een camera, dat zie ik voor me zoals...




Hoe denk jij over fotografie? And what about pictures taking over our online world?

12 opmerkingen:

  1. Echt professionele food photo's duren uren, en je kan het eten dan vaak ook niet meer eten, omdat het niet alleen koud is, maar ook met een laag haarspray of andere chemische optiekversterkers is verrijkt. De film camera is zeker mooi, maar het duurt wel erg lang (je moet de film ontwikkelen, prints maken, scannen, en toch nog vaak digitaal bewerken) en is erg duur als je deze camera wil gebruiken om je creaties voor je blog te fotograferen.
    Maar toch, je kan al met een kleine goedkope digitale camera aantrekkelijke resultaten bereiken. Er zijn gratis video's met tips en trucs op YouTube te vinden. Kijk eens erna. Het kan ook plezierlijk zijn te fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit er ergens tussenin. Ik haat het dat een blog wordt afgerekend op het feit dat de foto's niet van perfecte kwaliteit zijn en bla bla. Ik doe daar dan ook niet aan mee. Ik schiet voor ik ga eten even snel een foto met mijn iPhone, gooi er een leuk instagram filter overheen en ik ben wel weer klaar. Als ik in een goede bui ben dan maak ik wat progress foto's.

    Aan de andere kant, een blog helemaal zonder foto's vind ik ook een beetje saai. Ik wil me vooral bij nieuwe gerechten toch wel een voorstelling kunnen maken en een foto helpt daarbij. Tevens kan ik posts zonder foto's niet op mijn recepten bord van Pinterest pinnen, dus de kans dat ik het dan maak is kleiner. Dus ja, ik vind een foto bij een post leuk. Maar het hoeft van mij echt niet top notch te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij zijn voedselfoto's ook een noodzakelijk kwaad :-), ze staan tussen mij en het moment dat ik kan gaan eten. Niet handig. Voor de winter heb ik een goedkoop lichttentje met twee lampjes zodat ik ook 's avonds foto's kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Foto's nemen is ook mijn ding niet. Maar ik vind het wel leuk als er foto's bij een recept staan. Die foto's moeten zeker niet perfect zijn maar dat je een idee hebt. Bij mij is de kleur nooit zo goed. Maar ik ga er vanuit dat ik gewoon beter wordt door veel te oefenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, ik bewerk mijn foto's altijd met FastStone Image Viewer. Dat is een heel handig open source programma (gratis downloaden!) waarmee je o.a. je foto's kunt bijsnijden, vlekjes camoufleren en de kleur, scherpte en lichtbalans kunt aanpassen. Voor mijn camera moet ik bijna altijd het blauw een beetje verminderen, dan ziet het eten er meteen een stuk frisser uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed om te horen dat ik niet de enige ben!!

    Martine, bedankt voor de tip! Ik gebruik wel de camera+ app voor kleine bewerkingen en kleurenfilters, kan vaak al veel goeds doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helaas is de groep mensen,die niet visueel ingesteld is klein. En houden steeds minder mensen van een goed stuk tekst.Maar ik denk wel,dat een enkele foto bij een recept de prikkel tot ook eens proberen vergroot. Jammer,dat er nog geen geur bij geleverd kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het eens en niet eens. Ik heb zelf ook niet altijd zin om een foto te nemen van mn eten, zeker niet als ik honger heb ;-) maar soms vind ik het wel leuk om te doen. Ik ben er echter helemaal geen pro in en ben vaak te lui om andere borden uit de kast te halen dan die waar we altijd uit eten.

    Zelf lees ik wel het liefst een goed blog. De foto mag nog zo mooi zijn, de inhoud is voor mij wel het belangrijkst. Soms kom ik overheerlijke recepten tegen maar de foto is nogal lelijk, waarom zou ik dat dan niet pinnen (ik gebruik pinterest nu eenmaal omdat ik het makkelijk vind om zo recepten bij te houden)? En soms zijn er helemaal geen foto's aanwezig, moet ook kunnen. Hoewel ik het wel leuk vind als er een of meerdere foto's bijstaan, ookal zijn ze niet even aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik en mijn camera zijn bijna onafscheidelijk. Gelukkig nu met de goede smartphones dat ik er altijd dus wel een op zak heb :-) Ik fotografeer dan ook bijna alles wat los en vastzit, en niet alleen mijn voedsel. Ik zou alleen graag wat meer in een setting willen fotograferen. Ik heb het idee dat als ik ergens een mes, vork of servetje bij leg het er zo geforceerd uitziet dat het bij mij vaak alleen het bord met eten is wat uiteindelijk op de foto staat. Zo knap hoe andere dat soms doen!

    Bij een recept op een blog vind ik het wel belangrijk dat er een foto bijzit, deze hoeft niet van goede kwaliteit te zijn, maar zo weet je wel dat diegene het ook echt gemaakt en geproefd heeft en heb je een indruk hoe het eruit zal zien.

    Bij kookboeken vind ik dat wat minder belangrijk, al vind ik mooie fotografie wel erg aantrekkelijk. Alleen loopt het dan vaak uit op een teleurstelling bij mijn eigen baksels :-)

    Een leuk stukje tekst/intro/informatie vind ik altijd erg leuk om te lezen, al ben ik zelf daar niet zo goed in helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja sorry, ook ik zie graag een aantrekkelijke foto. Terwijl ik me tegelijkertijd ook erger aan het gedoe van een goede (lees: acceptabele) foto maken. :\ Maar er is nou eenmaal zoveel aanbod op internet dat plaatjes helpen om te kiezen waar je je tijd en energie in steekt.

    Veel plezier met VeganMoFo! Ik doe dit jaar officieus mee... #nopressure

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben het helemaal met je eens Alynda. Prachtig al die schitterende foodfoto,s maar een warm bord eten vind ik nog belangrijker.En tegenwoordig zijn er zoveel foodblogs met de prachtigste foto,s (lijkt wel of het een wedstrijd wordt)dat de minder mooie plaatjes juist hun charme krijgen. Ik laat de mooie foto's wel over aan de foodfotografen en ja, het receptuur is ook heel belangrijk. Een mooie foto met een slecht recept is nog erger. Als er maar een plaatje bij het recept zit, dat scheelt al een hele boel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het kan nochtans heel leuk zijn en je hoeft echt geen dure camera te kopen of je over de saaie handleiding van je toestel te buigen. Met een aantal eenvoudige tips qua kleurcombinaties, achtergrond en een gratis foto-bewerkingsprogramma om plekken en schaduwen weg te werken, kom je al hééél ver en zullen zowel jij als je lezers plezier hebben aan jouw foto's. Ik ben nog maar pas begonnen met foodblog en -photography maar merk dat ik leer gewoon door ervoor open te staan: kijk maar http://allekleurenvandewereld.blogspot.be/ Ik vind jou blog, het concept en de recepten trouwens heel intressant, anders zou ik hier niet zijn blijven hangen en rondkijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen